Фестивал „Процес – Пространство“ от 1992г. до 2000г. – нови възможности
Първите осем издания на фестивал „Процес – Пространство“ са в гр. Балчик. Те са може би най-богатите в програмен смисъл издания – на изложби, на експерименти, презентации, акционизъм, авангард, перформативни форми, поколенчески амплитуди, обмен на идеи, но най-вече на емоции, романтични настроения и нагласата, че се гради история. В този период България преминаваше сложна социо-културна и политическа трансформация, която допълнително подпомогна развитието на нови художествени форми и изразни средства, за които фестивал „Процес – Пространство“ беше най-подходящата сцена за развитие. В тези първи издания вземат участие едни от най-изявените съвременни за това време български творци, артистични групи, концептуалисти, пърформъри, критици, театрали, музикални експериментатори, колекционери, журналисти, студенти от НХА и т.н. Чуждестранното присъствие е изключително голямо и мотивиращо за концепцията и развитието на форума. В идеите на организаторите тогава прозира убеждението, че в неговата основа трябва да бъде донякъде провокацията и „конфликта“ чрез абсолютната свобода на изразните средства. Съжителството на картината, направена на платно и с маслени бои, с инсталацията и фотография не е проблем за концепцията на фестивала, а на избора на авторите им. Неслучайно още на първия фестивал се поставя въпросът за археологията, историческите платове като предмет на актуалното изкуство, а не се поставят изисквания за жанр.
Първите три издания на фестивалът няма мото, което да дава тема на събитието. Първото мото е през 1995г. – „Две състояния“, като тази година се провежда и акция „Безопасна игла“. Сред основните организатори в този период са Димитър Грозданов, Борис Климентиев, Диана Попова, Лидия Георгиева, Елена Панайотова, Елисавета Мусакова, Христо Господинов – Печката, Елена Иванова, Галина Йотова, Дан Тенев, Христина Бобокова, Екатерина Акрабова, Силвия Бояджиева.
Център на събитията е изобщо всяко кътче на Балчик - Градската Художествена Галерия – Балчик, крайбрежната алея, базата на СБХ, Етнографски Музей Балчик, циганската махала, „Дворецът“ – Балчик, кея с буните, градския плаж и др.
„Явната закуска“, пърформанс на група „Ръб“/ 1992
Относно фестивалът през 1995г. – „Две състояния“
„Мисля, че тазгодишният фестивал в Балчик беше много успешен – заради многото енергия и добра воля, заради открития контакт между колегите, заради естествената атмосфера на обмен на идеи, експеримент и опитност. За мен е от значение и контактът с балчиклии, не само като публика, не само като(или консуматори на продукцията на фестивала. Не зная дали във всеки спор се раждат истини, но съм убедена, че поуките от направените грешки и критични оценки на колеги, приятели и недоброжелатели са много полезни за бъдещето на фестивала. започнал като щура идея и мечта, фестивалът е вече събитие.
Щом поражда спорове, значи има идеи и посока, а експериментът и свободният дух ще бъдат в основата на всеки следващ проект. надявам се, че фестивалът ще влезе в първоначално замисленият ритъм на непрекъснато функционираща „институция“, запазваща независимостта си“.
Елена Панайотова, сп. Изкуство/Art in Bulgaria, 1995, бр.24 с.9
Елена Панайотова (България)/1995
„Когато става дума за първите издания на фестивал „Процес Пространство“, смятам че всякаква формална терминология би го ограничила във възможностите му от онова време, когато е въвличал нови и нови артистични форми. На пръв поглед не се виждаше никаква друга цел тогава, освен самоцелността за една нова изразност, експерименти, игри и обмяна на идеи. Същевременно ясно се виждаше амбицията на организаторите това да стане устойчив форум, които да изведе България на европейската карта на съвременните арт фестивали.“
Христина Бобокова/ 2023